Головна » Фінансовий моніторинг |
Фінансовий моніторинг
|

![]() |
|
Основою законодавчої бази у сфері
запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним
шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового
знищення є: - Закон України "Про запобігання та протидію
легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню
тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"; - Закон України "Про банки і
банківську діяльність"; - Кримінальний кодекс України; - Кодекс України про адміністративні
правопорушення. Національний банк України є суб’єктом
державного фінансового моніторингу, що здійснює державне регулювання і нагляд у
сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних
злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї
масового знищення щодо небанківських фінансових установ-резидентів, які є
платіжними організаціями та/або членами чи учасниками платіжних систем у
частині надання ними фінансової послуги щодо переказу коштів на підставі
відповідних ліцензій, зокрема Національного банку України (крім операторів
поштового зв’язку в частині здійснення ними переказу коштів), філій іноземних
банків, банків. З метою запобігання використанню
банківської системи для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним
шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового
знищення постановою Правління Національного банку України від 26.06.2015
№ 417, затверджене Положення про здійснення банками фінансового моніторингу (далі ‒
Положення № 417). Положенням про здійснення банками
фінансового моніторингу (зі змінами) установлюються загальні вимоги
Національного банку України, зокрема щодо порядку: - виявлення та
реєстрації банками фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу,
стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються
або призначені для фінансування тероризму; - ідентифікації,
верифікації клієнтів (представників клієнтів), вивчення та класифікації
клієнтів з урахуванням установлених банком критеріїв ризиків; - надання банками
Державній службі фінансового моніторингу України інформації відповідно до вимог
законодавства України з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансування
розповсюдження зброї масового знищення; - забезпечення
управління ризиками легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним
шляхом, або фінансування тероризму із застосуванням ризик-орієнтованого
підходу; - зупинення,
поновлення фінансових операцій та виконання рішень (доручень, запитів)
Державної служби фінансового моніторингу України; - погодження
призначення та звільнення відповідального працівника банку. З метою запобігання використанню
небанківських фінансових установ-резидентів, які є платіжними організаціями
та/або членами/учасниками платіжних систем у частині надання ними фінансової
послуги щодо переказу коштів на підставі відповідних ліцензій, зокрема
Національного банку України (крім операторів поштового зв’язку в частині
здійснення ними переказу коштів) (далі ‒ небанківська фінансова
установа), для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом,
фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення
Національний банк України постановою Правління від 15 вересня 2016 року
№ 388 затвердив Положення про здійснення небанківськими фінансовими
установами фінансового моніторингу в частині надання ними фінансової послуги
щодо переказу коштів. Положенням про здійснення небанківськими
фінансовими установами фінансового моніторингу в частині надання ними
фінансової послуги щодо переказу коштів установлюються вимоги щодо: - здійснення аналізу небанківською
фінансовою установою фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу
або стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані,
стосуються або призначені для фінансування тероризму чи фінансування
розповсюдження зброї масового знищення; - внутрішніх документів з питань
фінансового моніторингу; - ідентифікації, верифікації клієнтів
(представників клієнтів), вивчення клієнтів, уточнення/додаткового уточнення
інформації про клієнтів; - забезпечення управління ризиками
легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування
тероризму; - виявлення "дроблення
сум" під час здійснення операцій з переказу коштів/
фінансового моніторингу фінансових операцій з переказу коштів; - установлення клієнту неприйнятно високого
рівня ризику проведення ним фінансових операцій з легалізації кримінальних
доходів/ фінансування тероризму; - зупинення, поновлення фінансових операцій
та виконання рішень (доручень) спеціально уповноваженого органу; - погодження кандидатури відповідального
працівника небанківської фінансової установи з питань фінансового моніторингу. |